onsdag 20 april 2011

Samlad ångest

Idag startade gruppterapin och det känns verkligen bra. Presenterade mig rätt snabbt för alla. Kan ju säga att det var väldigt tyst när ledarna inte pratade. Alla satt helspända och nervösa. Någon trodde att h*n skulle svimma för att ångesten blev för hög. Men det känns skönt att vi kan prata om det öppet och att alla förstår. Efter några gånger kommer vi nog känna oss mer avslappnade och bekväma med varandra. I början är det mest teori, ångestkurvan, säkerhetsbeteenden m.m. Sedan går vi över till att gemensamt utsätta oss för tuffa situationer.

Nu ska jag strax iväg för att träffa en vän. Har tidigare skrivit om min närmsta vän som träffar en av mina gamla vänner, vilket jag har svårt för. Nyss fick jag ett sms där hon skrev att vi var tvungna att prata, att det delvis handlade om min gamla vän, att det hade hänt någonting, och att jag inte skulle gilla det. Precis när jag börjat komma upp på banan igen. Behöver min energi till mina studier, men det får gå som det går. Just nu känner jag mig helt matt.

2 kommentarer:

  1. Ååh, jag vill också gå i gruppterapi!! Måste vara jätteskönt att vara omgiven av människor som fattar precis hur man känner sig... Jag skulle gå en Våga Tala-kurs en gång, men det blev en katastrof och jag gick aldrig dit mer efter första mötet...jag var skräckslagen, medan de andra bara tyckte det var "lite pinsamt" att prata inför folk...så jag platsade inte alls där. Men en hel grupp där alla har social fobi - det måste vara underbart! Förstår om det kändes spänt som bara den första gången, men det blir nog bättte snart... Hur många är ni? Hur ofta ska ni träffas och hur många gånger?

    SvaraRadera
  2. Kan tycka att de borde dra igång en grupp i Norrköping också. Idén är ju hur bra som helst!

    Vi är 6 personer i gruppen, så rätt lagom tycker jag. Fler hade inte fungerat. Gruppen träffas en gång i veckan sammanlagt 12 veckor. Eftersom vi kom igång så sent blir det först 10 veckor, sedan sommaruppehåll, och sen två veckor till. Verkligen kul detta! :)

    SvaraRadera