tisdag 19 april 2011

Första intryck

Är första intrycket alltid av stor vikt och avgörande för hur den framtida relationen kommer se ut mellan de som träffas? Många gånger kan det nog vara så. Är jag tillbakadragen och tystlåten första gången jag träffar en utåtriktad och social person kommer denna nog inte vara speciellt intresserad av mig nästa gång vi ses. Förmodligen riktar personen i fråga sin uppmärksamhet till andra i närheten.

Men imorgon gäller nog inte samma sak. Då är det nämligen dags för gruppterapins första träff! Alla är där av samma anledning - vi lider av social fobi. Är någon extra tillbakadragen förstår vi andra det. Visst vill jag vara utåt och öppen när jag vandrar in i rummet och träffar dem, men jag kan inte veta på förhand hur det kommer bli. Minsta lilla kan få mig att helt tappa tilltron till mig själv, bli osäker, och sen inte våga hälsa på någon som inte först hälsar på mig, eller prata om jag inte blir direkt tilltalad. Men jag hoppas verkligen att jag klarar av att vara självsäker när jag vandrar dit - i annat fall får jag fler chanser att göra bra intryck och lära känna dem så det är inte hela världen om det inte blir som jag hoppas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar