onsdag 20 april 2011

Är du så mycket bättre då?

Ska hålla mig så kort som möjligt men samtidigt försöka göra historien i alla fall lite förståelig.

Främst handlar det som tre personer; mig själv, en tjej och en kille. Jag och killen har känt varandra i många år, runt 16 skulle jag tro. Tjejen har jag känt ett halvår eller så. Killen och tjejen känner varandra rätt bra, de har umgåtts flera gånger.

Så en dag slutar de två träffa varandra. Då får jag höra från tjejen att killen har gjort något riktigt svinigt, sårat henne djupt för att sen bara sticka. Hon är sjukligt ledsen, helt förstörd och uppgiven efter detta. Killen nämner ingenting för mig.

En dag när jag umgås med killen tänker jag ge honom en chans att berätta hur det ligger till för mig. Vi har ändå varit vänner i 16 år så jag tycker att han borde kunna vara ärlig mot mig. Så jag ställer några halv ledande frågor i stil med Har du hört vad som har hänt henne? Hon har blivit sårad djupt av någon och är helt förstörd nu. Något stort har hänt så hon är hur ledsen som helst. Han spelar överraskad och säger att han inte alls visste någonting om detta. Jag trodde ni var bra vänner, träffades rätt mycket så att hon hade berättat det för dig. Då säger han att han inte alls känner henne - att de bara har träffats någon enstaka gång. Så jag vet att han har sårat henne samtidigt som han förnekar att han ens känner henne. Han säger en massa dumma saker och jag får behärska mig för att inte slänga mig över honom. Var intressant att sitta där, lyssna på allt han säger och samtidigt veta att allt han säger bara är lögner.

Ungefär en vecka senare träffar jag honom igen och vi tar en promenad. Då har jag tänkt konfrontera honom och berätta att jag vet hur allt ligger till + att jag är besviken för att han har ljugit för mig. Så jag säger till honom att jag vet hur det ligger till. Att det är han som har sårat henne djupt. Direkt tänder han till och blir förbannad. "Det är fan inte du med att göra - det är något mellan henne och mig! Alla andra ska hålla sig utanför." Men tänkte du på hur mycket du sårade henne när du bara stack sen? "Nu är jag jävligt besviken på dig! Tar du hennes parti direkt utan att höra min version först? Vet du varför jag inte berättade något för dig? Jo, för att jag visste att denna diskussionen skulle komma upp då." Med tanke på att hon har berättat hur det ligger till och du ljuger för mig, påstår att du inte ens tjejer henne så ja, då är jag mer öppen för det hon har sagt. Sen hade inte just denna diskussionen kommit upp om du berättat tidigare, för nu är den extra laddad eftersom du faktiskt har ljugit för mig. Hade du från början berättat hur det låg till hade denna diskussion blivit betydligt lugnare, men nu vill jag även veta varför du ljög för mig.

Han blir mer intensiv och arg och ska genast berätta vilken dålig vän jag är. Uppenbarligen hade jag inte hört av mig tillräckligt mycket för att höra hur han mår när en av hans tjejer dumpade honom för några år sedan. Däremot hade jag fått lyssna i många, många timmar på alla hans tankar, och även gett input vad jag tyckte och tänkte om allt. Det pågick även under en längre period varje gång vi sågs och efter att ha ältat precis samma saker i ett halvår började jag tröttna. Sen var jag helt värdelös på att höra av mig och fråga om vi skulle ses - det hade helt skett på hans initiativ de senaste åren. Det hade han helt rätt i. Men när jag antingen pluggade eller jobbade heltid orkade jag inte träffas varje dag, och han som inte gjorde något om dagarna ringde hela tiden och ville träffas.

Han var förbannad över detta och tvingade mig be om ursäkt två gånger. Kan inte påstå att jag var sugen på att be om ursäkt en andra gång för jag var själv sur och besviken på honom, och han brukar alltid säga "Jag har bett om ursäkt en gång, jag tänker inte be om ursäkt igen". Jag kunde däremot erkänna att jag kunde ha betett mig bättre mot honom. Men sen ville han inte be mig om ursäkt för att han ljög. Däremot sa han "Jag tycker inte du har något med det där att göra. Skulle jag hamna i samma situation igen skulle jag göra likadant".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar