måndag 2 maj 2011

Vem vill få stämpeln som oärlig?

Förra veckan köpte jag ett par solglasögon. När jag kom hem märkte jag att de satt snett. Typiskt!, tänkte jag. Men jag bestämde mig för att gå till en optiker nån dag för att få dem justerade. Igår var jag och en vän i samma butik där jag köpt mina solglasögon och hon bad mig testa ett annat par för att se om de satt bättre, vilket de gjorde. Då undrade hon om jag hade kvittot kvar så jag kunde byta, men det låg hemma i papperskorgen. Hon tyckte att jag skulle gå till kassörskan och höra om jag kunde byta ändå, trots att jag inte hade kvitto med mig. Inte en chans sa jag. Utan kvitto kommer det inte gå, då går jag hellre till en optiker och betalar dem för att få dem fixade. Min vän tyckte ändå att jag kunde höra med dem - det skulle dessutom vara bra övning för mig. Det höll jag med om men sa att jag kunde våga fråga om vi hämtade kvittot först (2 mil hem, sen 2 mil tillbaka). Då sa hon "kom med här", sen gick hon fram till kassörskan och sa "du, vi undrar en grej", sen tittade hon mot mig. Kan ju avslöja att jag blev sjukligt nervös, men förklarade hur det låg till - att jag köpte ett par förra veckan som uppenbarligen var snea, och att det finns ett par här inne som är okej. Min vän fyllde i att vi inte hade kvittot med oss. "Inga problem - det fixar vi!" svarade kassörskan direkt, och några minuter senare stod jag med nya paret i näven. Vilken lättnadskänsla - kändes riktigt bra efteråt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar