tisdag 28 juni 2011

Hur kan ni servera något så äckligt?

För någon dag sen åkte jag, tillsammans med en vän, för att köpa glass. Jag valde en mjukglass med vitchokladtopping på, för det lät gott. När jag sen högg in i glassen tyckte jag att vitchokladsåsen smakade konstigt. Min vän höll med och trodde den var gammal, så hon ville att jag skulle gå och klaga. Äh, det värsta som kan hända är att jag blir sjuk sa jag. Hellre det än att gå tillbaka för att klaga. Men hon tyckte ändå jag skulle göra det. Så, efter en stund bestämde jag mig för att traska tillbaka till affären (vi satt 20 meter därifrån).

När jag kom dit stod det en i kön framför mig och blev betjänad. Men i kassan stod det två personer, så den andra tittade ut mot mig och frågade "Hur kan jag hjälpa dig?". Då blev det jobbigt.. skulle jag förklara för henne att jag har svårt för min topping så att fler hör det? Lika bra att köra på tänkte jag, och sa att jag tycker att såsen smakar konstigt. "Aha, vänta lite då" sa kassörskan, och ropade efter en annan inne i butiken. "Hej Eva, kan du komma en stund, killen här tycker att såsen smakar konstigt!". Vid det här laget hade den som stod i kön avlägsnat sig, så när Eva kom stod tre anställda och stirrade på mig och min glass. Eva sa att såsen var nyöppnad, och för att bevisa det kunde hon öppna ännu en ny. Kändes väldigt omständligt. Jag fick smaka lite av den nyöppnade och kunde konstatera att jag fortfarande tyckte den smakade lite konstigt. Nu kom en fjärde anställd (hon jag från början köpt glassen av) fram och frågade vad det var för fel. Så jag fick dra det för henne också. Så nu stod det fyra personer och stirrade på mig medan jag försökte förklara att jag tyckte att en sås, som var nyöppnad, smakade konstigt.

Eva frågade om jag tyckte den smakade syntetiskt, vilket jag höll med om. Hon sa att hon själv tycker om vit choklad i exempelvis toblerone, men har svårt för just den såsen. Jag kunde inte göra annat än att hålla med. Så det slutade med att jag fick en helt annan topping på min glass utan extra kostnad. De var dessutom väldigt trevliga och tackade mig när jag gick. Funderade på att fråga hur de kan tacka när jag bara var till besvär och krånglade, men struntade i det. Det hela slutade i alla fall bra och jag kände mig faktiskt inte alls dum efteråt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar