fredag 21 januari 2011

När det hela startade

Det är svårt att veta när sociala fobin startade. Blyg har jag varit länge, men när övergick det till att bli en fobi? När jag gick på 6-års ska vi i lekis fått i uppgift att rita ett porträtt av oss själva. Uppenbarligen vägrade jag att göra detta, och lärarna fick ta in mig i ett annat rum med en spegel för att få mig att göra uppgiften. När jag i lågstadiet spelade bordtennis blev jag ledsen och arg om någon i familjen dök upp på en tävling, och genast började jag spela dåligt. I slutet av högstadiet hade klassen, i grupper, arbetat med ett projekt under några veckor. Detta skulle sedan redovisas först för klassen, och sedan även för föräldrarna. Under en vecka var jag "sjuk" för att slippa båda redovisningarna. I två ämnen fick jag sedan betygsvarning, och i två andra sänkte jag mig till Godkänd. Det tog jag med glädje emot - hellre det än att göra bort sig inför folk!

Vad beror på blyghet, vad beror på fobi, vad kan förklaras genom att jag faktiskt "bara" var nervös för att stå inför andra? Det är ju faktiskt rätt vanligt. När jag tänker tillbaka på hur de senaste 10 åren har varit känns det bra att kunna konstatera att fobin har varit betydligt värre än den är idag. Så utan att egentligen veta om det har jag gjort framsteg. Och nu när jag vet vad jag ska jobba på och vet mer hur jag ska tänka så tror jag att fler framsteg är att vänta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar